Festivalul si Concursul National de Interpretare a liedului “Ionel Perlea”, editia a XVII-a, 1-3 mai 2008
Editie cu deschidere spre participare internationala
Cercul de lumină şi vibraţii benefice al Festivalului şi Concursului de interpretare a liedului „Ionel Perlea” nu este sprijinit de ambiţii sau orgolii ce îşi doresc afirmarea.
El este doar un semn al cultivării frumosului şi al învăţăturii de artă şi a muzicii. Ediţie de ediţie, toţi participanţii la acest eveniment au avut de învăţat. Ce înseamnă repertoriul de concurs, ce defineşte stilul cameral, cum se evaluează o voce în acest cadru, care este bucuria descoperirii capodoperelor compozitorilor maipuţin cântaţi sau aparţinând celor adesea frecvenţi în programe. Lecţia de poezie nu lipseşte, pentru că versul este subiectul inspirator şi poetul partenerul compozitorului. De la prima ediţie deja, s-a creat tradiţia ca maeştrii prezenţi în juriu să susţină recitaluri ascultate şi de participanţii la competiţie, ceea ce înseamnătransmiterea experienţei de la o generaţie la alta şi demonstrează cum se parcurge drumul început cu debutul şi ajungând la consacrare. Fără a da nume, ştim deja că roadele acestui concurs s-au văzut în carierele ce au urmat, că nu sunt puţini cei capabili acum să-şi amintească de efortul depăşit prin muncă şi autoevaluare artistică, fie cântăreţi, fie pianişti acompaniatori. Există deja un grup de mari artişti care au acceptat să dăruiască cu generozitate acestui Festival-Concurs afecţiunea şi munca lor, venind la fiecare început de lună Mai alături de tinerii ce îşi încep existenţa de muzicieni. Concursul „Ionel Perlea” este, prin toate acestea, un autentic laborator de formare muzicală şi fiecare participant are meritul său, fie că este vorba de prima înscriere şi ajungândpână la momentul în care poate să susţină un recital personal. Am încercat, în ediţia a XVII- a, să deschidem accesul la competiţie şi unortineri care sudiază arta liedului pretutindeni în lume, adăugând specificarea „cu participareinternaţională”, mai proprie decât internaţionalizarea competiţiei. Această participare este prezentă şi în unele recitaluri ale acestei ediţii, prin pianiştii invitaţi. Nu s-ar
fi putut realiza însă istoria de aproape două decenii fără a fi avut drept contribuabili pe cei care răspund de organizarea şi finanţarea evenimentului. La Slobozia, „momentul Perlea” este o asumare de responsabilităţi care implică întreaga ierarhie a judeţului, având în cei care conduc Centrul Cultural UNESCO participanţi devotaţi ai edificării şi derulării evenimentului, alături de membrii Uniunii Criticilor Muzicali din România, de Societatea Română de Radiodifuziune – prin canalul Radio România Muzical, ca partener şi de Televiziunea română sau alţi reprezentaţi din media. Centrele universitare ale ţării se află, în fiecare ediţie la Slobozia prin membri în juriu şi participanţi la concurs. Cu o anume modestie, să recunoaştem totuşi că, cu fiecare ediţie, s-a marcat, într-o modalitate sau alta, semnul de progres care asigură vigoare şi viitor omagiului pe care în dedicăm marelui artist Ionel Perlea şi, desigur, culturii româneşti.
Juriul, format din nume marcante ale vieţii muzicale româneşti: prof.univ.dr. Grigore Constantinescu, dr. Theodore Coresi – Opernsanger Studio Vien, prof. Univ. Maria Slătinaru Nistor, conf. univ. dr. Bianca Manoleanu, drd. Claudia Codreanu, prof.univ. dr. Florenta Marinescu, prof.univ. dr. Ionel Voineag, conf. univ. dr.Ana Rusu, prof. univ. dr. Adrian Pop, soprana Oana Andra de la Opera Română Bucureşti, dr. Vasilica Stoiciu Frunză, muzicologul Daniela Caraman Fotea, au audiat 18 concurenţi. În concurs au participat şi tineri muzicieni din strainătate, reprezentând Islanda, Coreea de Sud şi Austria, acompaniaţi de pianistul japonez Koichiro Khanno.
Compozitorul liedurilor obligatorii ale acestei ediţii a fost Adrian Pop, un nume important în creaţia contemporană românească. Născut la Cluj, într-o familie de muzicieni, a studiat compoziţia cu Sigismund Toduţă şi Cornel Ţăranu. Încă din studenţie a primit distincţii şi burse de creaţie de creaţie, obţinând premii la Arizzo, Tours (1983), Trinto şi Spitall (1986), dar şi premii de creaţie ale UCMR şi Academiei Române. Este rector al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj şi vicepreşedinte al Societăţiii Române „Mozart”. Liedurile domniei sale, pe versuri de Tristan Tzara, au prilejuit abordări interesante din partea concurenţilor, dar şi din partea sopranei Claudia Codreanu.
Altă personalitate prezentă în festival a fost dr. Theodore Coresi. Solist al Operei Naţionale Române din Bucureşti, şi-a perfecţionat tehnica vocală în Bucureşti şi Viena avându-i ca profesori pe Boris Christoff, Luigi Infantino, Hubert Deutsch, Nicolae Herlea. A câştigat 13 premii la concursuri internaţionale, dintre care amintim Concursul Internaţional de la Geneva, Concursul Internaţional de Operă din Belgia, Festivalul Belvedere de la Viena şi Concursul Internaţional Maria Callas. În anul 1986 a plecat din România, stabilindu-se la Viena, iar din anul 1991 a fost nevoit să renunţe la cetăţenia română. „ Afost un moment deosebit de trist pentru mine. Dar mă consolez cu gândul că este o simplă formalitate. În inima mea sunt un artist român şi aşa am să rămân până ce Dumnezeu mă va chema la el”, mărturisea presei la o vizită în România. În Austria, Theodore Coresi a interpretat pe scena Operei de Stat din Viena, apoi pe scenele marilor opere din întreaga lume. Din anul 1986, maestrul Coresi conduce propria şcoală de canto la Viena. Este foarte exigent cu studenţii săi.
Ograda Vals…
Ca în fiecare an, muzicienii prezenţi la Festivalul „Perlea”, trec pragul Casei Memoriale „Ionel Perlea” dinOgrada. Printre obiectele familiei Perlea, se deapănăamintiri, se vorbeşte despre Ionel Perlea, se fac planuri de viitor.
În Sala de concerte s-a lansat rezultatul proiectului Centrului Cultural UNESCO „Ionel Perlea”, cartea şi filmul ce ilustrează „O istorie de cincisprezece ani a festivalului”, proiect finanţat anul trecut de Administraţia Fondului Cultural Naţional şi cofinanţat de Consiliul Judeţean Ialomiţa. S-a discutat despre Ionel Perlea, desprenecesitatea deschiderii festivalului Perlea spre internaţional, demers început în acest an.
Oaspete de onoare al festivalului, doamna Aurelia Stoian Perlea, nepoata celebrului şef de orchestră, a rememorat amintiri ale clipele petrecute în copilărie şi tinereţe în această casă. Amintiri dragi, care au trezit pentru câteva clipe în memoria celor prezenţi acordurile compoziţei de tinereţe „Ograda Vals”, inspirată de Ograda natală. În primăvara anului 1969, copleşit de mireasma salcâmilor înfloriţi, Ionel Perlea a trecut pragul casei natale după o absenţă de peste treizeci de ani, în sunetul orchestreice cânta în cinstea sa… Era ultima dorinţă, înainte de trecerea din această lume. Doamna Aurelia Stoian a retrăit acele clipe, alături de fotografiile de-atunci, în care s-a regăsit, alături de o localnică, martoră a neuitatului eveniment.
În biserica de la Ograda, clădită ca şi vechea şcoală de bunicii lui Ionel Perlea, basul Theodor Coresi a intonat „Tatăl Nostru”.
Recitaluri de înaltă ţinută
Serile de concurs, cu emoţii inerente…cei 18 concurenţi au avut de luptat. Lupta cu ceilalţi, dar cea mai dificilă, cu tine insuţi, după cun spunea domnul Grigore Constantinescu. După concurs, rolurile s-au inversat, a venit rândul juriului să susţină recitaluri, în faţa publicului şi a discipolilor.
Mezzosoprana Claudia Codreanu, laureata primei ediţii a Festivalului „Perlea”, acompaniată de pianista Inna Oncescu, a cântat Fabule pe versuri de J. Offenbach, dar şi liedurile lui Adrian Pop.
Alt recital încântător i-a avut protagonişti pe soprana Bianca Manoleanu, clarinetistul Emil Vişenescu şi pianistul Remus Manoleanu (lieduri pentru soprană, clarinet şi pian de Fr. Schubert, L. Spohr, D. Dediu).
În seara de 3 mai, mezzo-soprana Ana Rusu, acompaniată de pianista Iulia Suciu a interpretat lieduri de Gh. Dima, T. Jarda, S. Toduţă, pe versuri de O. Goga, I. Minulescu, Ana Blandiana.
Recitalul baritonului Ionuţ Hotensche, acompaniat de pianista franţuzoaică Nelly Furcade – lieduri de J. Brahms, H. Duparc şi Fr. Poulenc a încheiat,strălucitor, a doua zi de festival.
Duminică, 4 mai, după festivitatea de premiere, Iulia Surdu, câştigătoarea Marelui Premiu „Ionel Perlea”, ediţia 2007, a încântat publicul cu un recital Hugo Wolf, S. Rachmaninoff, E. Chausson, Fr. Liszt, Hugo Wolf, Fr. Schubert. Iulia Surdu a revenit din Elveţia, unde este bursieră, pentru a cânta publicului din Slobozia.
„Viena e mai frumoasă noaptea”… a fost declaraţia sopranei vieneze Catarina Coresi , care a cântat publicului cele mai frumoase lieduri vieneze, acompaniată de pianistul Koichiro Kanno. O mica surpriză pentru cei prezenţi: alături de programul anunţat, a interpretat arii de operetă avându-l ca partener pe tenorul Bo Han Choe.
La închiderea festivalului, soprana Operei Naţionale din Bucureşti, Oana Andra, a încântat publicul cu un recital de Cântece vechi româneşti – „Spitalul Amorului”. Acompaniată de pianistul Alexandru Petrovici, Oana Andra a excelat printr-o interpretare excepţională a unor romanţe şi vechi cântece româneşti.
Laureaţii Concursului de lied „Ionel Perlea”:
• Marele Premiu “IONEL PERLEA” – VERESS ORSOLYA AGNES, Academia de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj, acordat de Centrul Cultural UNESCO “Ionel Perlea”
• PREMIUL I – HARTIG ANITA, Academia de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj ,acordat de Centrul Cultural UNESCO “Ionel Perlea”
• PREMIUL II – Pacurar Daniela, Academia de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj, acordat de Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea”
• PREMIULIII – Tarniceru Alexandra, Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, acordat de Centrul Cultural UNESCO “Ionel Perlea”
• PREMIUL “MARTHA JOJA” pentru stil cameral – Dan Iulia Maria- Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti si Covacinschi Iolanda- Academia de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj, acordat de Uniunea Criticilor
Muzicali “Mihail Jora”
• PREMIUL “STELIANA CALOS” pentru interpretare vocală – Pop Stefan, Academia de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj, acordat de Uniunea Criticilor
Muzicali “Mihail Jora”
• PREMIUL “DOINA MICU” pentru stil pianistic
cameral – Cocargeanu Adina- Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, acordat de Uniunea Criticilor Muzicali “Mihail Jora”
• PREMIUL “FUNDAŢIEI BIANCA” – Stanca Maria Manoleanu – Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti
• PREMIUL “MIHAELAAGACHI” – Calin Cosma – Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti
• PREMIUL “ OPERNSÄNGER” STUDIO WIEN, EX AEQUO Sime Cozmin – Academia de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj si Coltan Dumitru – Academia
de Muzica “Gheorghe Dima” – Cluj , acordat de Dr. Theodore CORESI