Dragoş – Radu Popescu – Comana, expoziţie de portrete în creion – ,,DOMNITORI ŞI REGI AI ROMÂNILOR”, 17 septembrie 2020, ora 14:00, Centrul Cultural ,,Ionel Perlea”

Colecţia de portrete ale unor domnitori şi regi care au condus destinul poporului român reprezintă un bun cultural de excepţie, cu valoare artistică, dar şi istorică.
Aceste două repere garantează o componentă educativă a expoziţiei şi un motiv necesar şi suficient pentru ca profesorii de istorie, şi nu numai ei, să indice lucrările graficianului Dragoş-Radu Popescu- Comana ca repere bibliografice în lecţiile pe care le predau la clasă sau on-line. Dacă ar fi să găsesc o parte bună a
situaţiei pe care o parcurgem, de pandemie, cred că realizarea unor conexiuni reale interdisciplinare şi schimbarea paradigmei din învăţământul românesc, prin deschiderea orizontului de cunoaştere dincolo de coperţile manualului, ar putea fi un câştig pentru copiii noştri, înstrăinaţi şi izolaţi social de o tehnică nouă de comunicare pe care, dacă am vrea cu adevărat, am putea-o fructifica în folosul tuturor. Da, este mai uşor de zis decât de realizat, dar calea spre ei este de multe ori mai uşoară decât ne imaginăm. Putem să începem prin a ne păsa de schimbul real de informaţie şi să încercăm să-l facem fluid, în ambele sensuri: de la ei la noi şi de la noi la ei. Cred că această expoziţie este un prilej bun de comunicare prin imagine şi de provocare în a descoperi ce au făcut aceşti domnitori şi regi pentru ţara noastră, aflând astfel, mai multe, despre noi, cei de azi. Salutăm această colaborare, mai ales că vine în completarea misiunii instituţiei noastre. Centrul Cultural Ionel Perlea – Ialomiţa funcţionează de 20 de ani sub egida U.N.E.S.C.O, ceea ce obligă instituţia, la modul firesc, de a contribui printr-o ofertă culturală autentică la educaţia generaţiilor actuale.
Mulţumim,

Clementina Tudor
Manager Centrul Cultural Ionel Perlea Ialomiţa




Păstrând particularitatea personajelor reprezentate în ceea ce privește specificitatea epocii și a fizionomiilor, Dragoș –Radu – Popescu – Comana restituie contemporaneității un amplu pasaj al istoriei naționale prin recurența la regii și domnitorii României, începând din epoca modernă și continuând cu întoarcerea în Evul mediu întunecat, ale cărui documente vizuale și literare, l-au inspirat pe desenatorul pentru care portretul rămâne modalitatea cea mai firească a exprimării artistice. Cu ajutorul liniilor tratate într-o varietate de expresii plastice, de la trăsături de contur și hașuri apăsate ori pierdute în efecte de atmosferă, până la drapaje tratate în adevărate studii de atelier, Dragoș –Radu – Popescu – Comana întărește încă o dată ideea că arta portretului, indiferent de câte secole de exercițiu ar parcurge și câte experimente i-ar propune tendințele vizuale de acum, aceasta rămâne tributară normelor ei clasice. Tehnica de care este atașat artistul este aceea a creionului, instrument care îi permite, în datele unor rigori specifice, să își asume libertăți de interpretare în evocarea trăsăturilor fizionomice ale modelelor, rămânând totodată în corsetul descrierilor care fac personajul recognoscibil. Aici ne putem referi la caracteristicile aspectului corporal și vestimentar, ca documente antropologice și estetice ale unor timpuri trecute, pe care Dragoș –Radu – Popescu – Comana ține să le relateze cu bun gust și asemenea unui cercetător vizual al istoriei.
Abordarea unor membri ai familiei regale a avut drept punct de pornire fotografii, din care desenatorul a selectat imaginile potrivite sensibilității sale artistice, căutând în figurile acestora romantismul, autoritatea, armonia, rațiunea, și, nu în ultimul rând, cochetăria timpului. „Carol I”, „Regina Elisabeta”, „Carol al II-lea”, „Regele Ferdinand”, „Regina Mamă Elena”, „Regele Mihai”, „Regina Maria”, iată câteva cadre în care aceștia sunt imortalizați uneori cu efecte de tridimensional, prin discreta construcție în volume a geografiei faciale. Maria, care pozează într-o atitudine seducătoare, de portret de aparat, cu prestanța personajului sigur pe sine, dar și instantaneul cu umbrelă al frumoasei noastre regine, fac obiectul a două desene monumentale, comparabile cu redări similare ale unor plasticieni europeni. Surprinderea lor în atitudini diferite, îi permite lui Dragoș –Radu – Popescu – Comana să speculeze volumele anatomice, să creeze perspective și iluzii optice, jocuri de planuri, psihologii distincte, care surprind emoția de o clipă, în abordarea aceluiași personaj. Etalon ale unor vremuri nu demult trecute, membrii familiei regale sunt creionați într-o fină evaluare caracterologică, afișată în paralel cu trăsăturile figurii pe care citim acumularea unor experiențe existențiale. În ceea ce privește elementele decorative și cele distinctive, Dragoș –Radu – Popescu – Comana a păstrat în lucrările sale de regi și domnitori ornamente, înflorituri, bijuterii, pietre prețioase, veșminte princiare, coroane, blănuri, coafuri. Domnitorii perioadei medievale, ale căror tipologii se află sub amprenta frescelor și gravurilor, dar și a relatărilor unor cronicari, își mențin caracterele particulare, așa cum i-a văzut artiștii epocii lor. Surprinși în gloria statutului social, aceștia își dezvăluie personalitatea imaginată de Dragoș –Radu – Popescu – Comana, pornind de la arhiva sa documentară. Lăsând la vedere ecleraje, pete din mina creionului, obținute prin insistențe sau prin valorări ale suprafeței hârtiei, la rândul ei, cu zone lucrate, dar având și spații aerate, acesta neutralizează prin închisuri și deschisuri, prin albul suportului nedesenat, figura din plină pagină. Având o mare capacitate de observare a detaliului și fiind un bun desenator, acesta creează aspecte variate ale personalităților redate, căutând întotdeauna ineditul expresiei, prin mijloacele artistice cunoscute foarte bine, chiar și atunci când are de-a face cu figuri medievale stereotipe.

Ana Amelia Dincă

DOMNITORI-ȘI-REGI-AI-ROMÂNILOR