Binemeritate aplauze pentru Festivalul Ionel Perlea de la Slobozia
(Daniela Caraman Fotea, 27 mai 2013)
Ediția a 22-a a Festivalului și Concursului național de interpretare a lied-ului Ionel Perlea (17 – 19 mai, 2013), organizat de Centrul Cultural UNESCO Ialomița, Consiliul Județean Ialomița și Uniunea Criticilor Muzicali „Mihail Jora” – București, a consemnat recorduri cantitative și calitative: 37 de concurenți, cu voci cizelate tehnic, personalitate timbrală, capacitate de comunicare a mesajului muzical. Datele indică pe de o parte, însemnătatea pe care manifestarea o reprezintă în contextul vieții muzicale și în vederile tinerilor cântăreți, pe de alta, valoarea școlii noastre de canto, vegheată de maeștri.
Jurizarea a fost grea; simțeam nevoia departajării vocilor nu prin sferturi de punct cum s-a întâmplat, ci prin zecimi de punct. Atât de bine s-au prezentat soliștii, fie ei din Cluj-Napoca, București, Brașov, Timișoara ori Constanța. Așa se explică ex-equo-urile nu doar la Trofeu (Stanca Maria Manoleanu, Silvia Micu) ci și pentru primele trei distincții: Augustin Hotea, Ramona Păun, Premiul I; Ion Radu, Elena Dincă, Premiul II; Alexandru Agenie, Beniamin Pop, Premiul III. Li s-au adăugat premii speciale pentru cele mai bune evoluții pianistice, Tudor Scripcariu, Premiul „Bianca” (posibil viitor concertist), Ioana Vetean Muntean, Premiul „Doina Micu”, Victor Părău, „Piano Poesis”. Ion Radu, masterand an II la UNMB, cizelat sub bagheta lui Ionel Voineag va fi, cred, un glas al meridianelor lumii, asemeni atâtor laureați ai concursului Ionel Perlea (Stanca Maria Bogdan – angajament în Italia, Marius Brenciu, solist internațional, Elisabeta Georgiana Marin – Zurich, Iulia Elena Surdu – Duseldorf ș.a. Aș dori să nu se uite nici prestația tenoruluiAlexandru Mădălin Băldău Drăgan din Constanța ori interpretarea cu mișcătoare sensibilitate a lui Alexandru Uwe Florea – Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, puternic reprezentată de o echipă numeroasă care m-a impresionat nu doar muzical: prin susținerea pe care participanții și-au acordat-o, la propriu, prin prezență, aplauze, gesturi de încurajare. Iată cum colegialitatea a dominat spiritul de competiție… Au acolo, la Academie un exemplu de profesionalism și verticalitate în persoana Doamnei Ana Rusu.
Și publicul a simțit parcă evenimentul, fiind prezent în număr mult mai mare decât altădată, la gale. Avea și de ce. Fiind Centru Cultural UNESCO, programele prezentate s-au aliniat aniversărilor declarate de înaltul for pentru 2013 și recomandate întregii lumi muzicale. Așa dar, s-au ascultat lucrări de Wagner, Verdi, Poulenc, Gershwin, mai ales în recitalurile susținute de vedete ale cântului – profesori sau membri în juriu (Claudia Codreanu, Cristina Radu, Bianca Manoleanu, Sorina Munteanu). A fost de asemenea, multă muzică românească: lied-urile obligatorii de Valentin Timariu și – surpriză, piese vocale de Teodor Grigoriu și Laura Manolache, pe versuri de poeți ialomițeni.
În concertul final al festivalului, susținut la Mânăstirea Sfinții Voievozi, în prezența preasfințitului Vincențiu, Episcopul Sloboziei șiCălărașilor, corul național Madrigal, dirijat de Voicu Popescu, a interpretat Liturghia în stil psaltic de Paul Constantinescu, de la a cărui trecere în veșnicie s-au împlinit 50 de ani. Am apreciat de asemenea și evoluția coralei Sfântul mare Mucenic Mina, dirijor, Cătălin Stanciu. Piesele prezentate au emoționat, dincolo de frumusețea melodică a cântărilor religioase românești printr-o spiritualitate profundă, pe care doar harul duhovnicesc o transmite. Și aici audiența a fost copleșitoare numeric. Prin amenajări speciale, concertul a fost vizionat, audiat și de cei aflați în afara incintei. Organizatorii nu contenesc a ne surprinde și uimi…
Tandemul Doina Roșca, directoarea Centrului Cultural UNESCO Ionel Perlea și prof. univ. dr. Grigore Constantinescu, diriguitorii Festivalului și Concursului, atinge virtuozități organizatorice și conceptuale. Cu câteva luni în urmă, doamna Doina Roșca a fost premiată de Forum-ul muzical român pentru calitatea managementului. Domnia sa are, pe lângă inteligența și fantezia prin care eficientizează o echipă unită de colaboratori, o calitate aparte: grija pentru detaliul care aduce culoare și inedit. La fiecare ediție am beneficiat prin grija domniei sale și de o prezență unicat: a nepoatei lui Ionel Perlea, venerabila Doamnă „Kleine” Stoian, vibrând de bunătate și iubire! Ni se oferă, altfel spus, o întâlnire cu istoria… Ce privilegiu!
La Festivalul și Concursul național de interpretare a lied-ului Ionel Perlea de la Slobozia, se perpetuează o tradiție benefică și pilduitoare…
O realizare de prestigiu – Festivalul și Concursul „Ionel Perlea”, Slobozia 2013 (Grigore Constantinescu – 21 mai 2013)
Pentru viața muzicală românească, depășind dificultățile actuale, apreciem rezistența în timp a manifestărilor reunite de Festivalul și Concursul Național de Interpretare a Liedului „Ionel Perlea”, desfășurat în fiecare lună mai, la Slobozia, ce definește pilduitor caracteristicile unui eveniment cultural.
Între 17 și 19 mai 2013, cea de a XXII-a ediție, organizată de către Centrul Cultural UNESCO Ialomița, Consiliul Județean Ialomița șiUniunea Criticilor Muzicali „Mihail Jora” – București a reprezentat calitățile solide ale înscrierii fiecărei secvențe pe traseul unei tradiții consolidate. Este cazul să consemnăm astfel, în cadrul Concursului, structurile repertoriale – microrecitaluri ale participanților, cu miniaturi vocale selectate din literatura națională și universală, și prezența creațiilor românești în primă audiție, a liedurilor obligatorii, semnate acum de către compozitorul Valentin Timaru (Rugăciune, Noapte de Mai).
Mai mult decât oricare ediție anterioară, participarea la competiție a reunit un număr record de interpreți, veniți din centrele universitare ale țării, București, Cluj, Brașov, Timișoara și Constanța (Facultăți ale Universităților, dar și instituții filarmonice sau opere). Cei 37 cântăreți din toate categoriile vocale, au reușit o autentică demonstrație repertorială, cu certe valori ale însușirilor vocale, pregătirii artistice și ofertele de talent ale unei generații. Juriul a fost determinat să acorde distincțiile Palmaresului oficial într-o mai puțin obișnuită formulă, „ex aequo”, pentru Trofeu (Stanca Maria Manoleanu, Silvia Micu) și cele trei premii (Augustin Hotea – Ramona Păun,Premiul I; Ion Radu – Elena Dincă, Premiul II; Alexandru Agenie – Beniamin Pop, Premiul III). La aceste distincții s-au adăugat premii speciale. Pentru partenerii de micro recitaluri, concursul a marcat cele mai bune evoluții pianistice: Tudor Scripcariu (Premiul „Bianca”), Ioana Vetean Muntean (Premiul „Doina Micu”), Victor Părău („Piano Poesis”), precum și valorile camerale cu premii complementare („Mihaela Agache”, „Marta Joja”, „Steliana Calos”, „Victoria Ștefănescu”).
Desigur, rezultatele reprezentau și munca membrilor juriului, alcătuit din maeștri și profesori, precum Maria Slătinaru Nistor, Ana Rusu, Ionel Voineag, Bianca Manoleanu, Dana Chifu, Claudia Codreanu, Cristina Soreanu, Andreiana Roșca, Valentin Timariu, Sorina Munteanu, Florența Marinescu, Daniela Caraman Fotea și subsemnatul. Ca în fiecare ediție anterioară o parte din membri juriului au susținut recitaluri în fața concurenților și publicului, veritabil schimb de relații artistice. Programul a fost preluat din aniversări Unesco, cu creații de Wagner – soprana Cristina Radu, Wesendonck lieder ; Verdi – soprana Bianca Manoleanu, Canzone da camera, Poulenc – mezzo-soprana Claudia Codreanu, Chansons vilageoises; soprana Sorina Munteanu – Gershwin. Programul Festivalului a fost completat cu Melodii de Saint Saens – Marius Manyov și Sorin Dogariu, piese vocale camerale de Bellini și Puccini – tenorul Ștefan Korch, piese vocale, pe versuri de poeți ialomițeni, de Teodor Grigoriu (Șerban Codrin) și de Laura Manolache (Ilie Comănița) prezentate de Bianca și Remus Manoleanu.
Pentru a treia oară, Festivalul s-a încheiat cu un concert de muzică religioasă susținut la Mănăstirea „Sfinții Voievozi”. Corul național de cameră „Madrigal”, dirijat de Voicu Popescu, a omagiat personalitatea compozitorului Paul Constantinescu (50 de ani de la trecerea în neființă), cântând Liturghia în stil psaltic capodoperă a Maestrului, iar corala Sf. Mare Mucenic Mina, dirijată de Pr. Cătălin Stanciu, un repertoriul de miniaturi religioase românești.
În întregimea sa, Festivalul și Concursul Național de Interpretare a Liedului, „Ionel Perlea” se impune, iată, continuând o istorie de peste două decenii, realizare culturală care onorează nu numai municipiul Slobozia, ci și cultura națională, la nivelul cerințelor contemporaneității.