2016 – FESTIVALUL ŞI CONCURSUL NAŢIONAL DE INTERPRETARE A LIEDULUI “IONEL PERLEA” – ediţia a XXV-a

Festivalul şi Concursul Naional Ionel Perlea Ediţia XXV

La Slobozia, între 13 şi 15 mai 2016, a avut loc a 25-a ediţie a festivalului care s-a transformat pe parcursul unui sfert de secol într-o emblemă culturală, cu rezonanţe naţionale, a judeţului Ialomiţa. De 25 de ani, oameni îndrăgostiţi de îmbinări poetico-muzicale, ajutaţi de aura personalităţii lui Ionel Perlea, marele dirijor şi compozitor născut la Ograda, lângă Slobozia, în 1900 şi trecut în eternitate la New York, 70 de ani mai târziu, se încăpăţânează să organizeze Festivalul şi Concursul Naţional de Interpretare a Liedului, eveniment care a devenit un reper în viaţa muzicală românească, o manifestare care pe de o parte deschide o uşă tinerilor interpreţi, iar pe de altă parte creează premisele supravieţuirii miniaturii vocal-camerale în România. De altfel în fiecare an, din opera unui creator român, tinerii concurenţi îşi aleg un lied ca piesă obligatorie în concurs, iar anul acesta compozitorul competiţiei a fost George Balint.
La ediţia 2016 a concursului s-au prezentat 16 tineri artişti lirici, reprezentanţi ai centrelor universitare muzicale din Iaşi, Cluj Napoca, Timişoara şi Bucureşti. Două zile aceştia au evoluat în faţa unui juriu prezidat de prof. univ. DHC Grigore Constantinescu, din care au făcut parte profesori şi artişti de valoare precum: Maria Slătinaru Nistor, Ionel Voineag, Sorina Munteanu, Ana Rusu, Bianca Manoleanu, Florenţa Marinescu, Dana Chifu, Cristina Simionescu şi Andreiana Roşca. Au fost prezentate programe dificile, care au acoperit diverse stiluri, tehnici, zone geografice creative. Dintre concurenţi puţini s-au ridicat la nivelul valoric cerut de o competiţie naţională, la care valoarea premiilor este importantă. Uneori problemele tehnice, alteori problemele de înţelegere şi de transmitere a substanţei poetico-muzicale şi de cele mai multe ori manierismul au fost adversarii cei mai puternici ai tinerilor concurenţi. Cu toate acestea juriul a stabilit o ierarhie aproape de adevărul artistic.
Marele premiu, în valoare de 5000 de lei, oferit de Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea”, i-a revenit lui George Godja de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, Premiul I a fost câştigat de Mihaela Panca de la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, premiul al II-lea a fost obţinut de Alin Buruiană de la Universitatea de Vest din Timişoara, iar premiul al III-lea l-au împărţit Alexandra Colceriu Dandu de la Universitatea de Vest din Timişoara şi Adonis Daniel Tanţa. De asemenea alte 9 premii speciale i-au răsplătit pe cei mai valoroşi concurenţi.
Interesante au fost recitalurile maeştrilor. În prima seară soprana ieşeană Cristina Simionescu şi pianista Cezara Petrescu ne-au introdus în universul fascinant al creaţiei miniaturale semnate de Mansi Barberis, creatoare care ne-a părăsit în urmă cu trei decenii. Apoi soprana Bianca Manoleanu şi mezzosoprana Heliana Drăguşin, acompaniate excepţional de pianistul Remus Manoleanu, ne-au prezentat un program deosebit de atractiv de duete vocal-camerale create de Felix Mendelssohn, Robert Schumann, Johannes Brahms şi Gabriel Faure.
În a doua seară a festivalului primul recital a avut-o protagonistă pe mezzosoprana Claudia Codreanu, câştigătoarea de acum 25 de ani a primei ediţii a Concursului „Ionel Perlea”. Ea împreună cu pianista Vasilica Stoiciu Frunză şi cu actorul Mircea Dascaliuc au susţinut un spectacol intitulat Irreparabile tempus, interogaţii sonore în oglindă propuse de compozitorii Roxana Pepelea şi Leonard Dumitriu. Pe aceleaşi poezii scrise de Vasile Burlui, cei doi creatori ieşeni au avut viziuni muzicale diferite. Un spectacol pe alocuri tern, dar interesant tocmai datorită dezvoltărilor muzicale originale ale aceluiaşi material literar.
Al doilea recital al zilei a fost şi singurul din festival care a smuls ropote de aplauze la jumătatea ciclului de lieduri, iar la final a ridicat sala în picioare. Omogenitatea, valoarea, muzicalitate, ştiinţa interpretării, grija faţă de amănunte au făcut ca duo-ul alcătuit din soprana Sorina Munteanu şi pianista Viorela Ciucur, să ne ofere o versiune de neuitat a Liederkreis op.39 de Robert Schumann.
In ultima zi a festivalului a avut loc concertul laureaţilor, precum şi un recital susţinut de mezzosoprana clujeană Ana Rusu şi pianista Iulia Suciu, cele două interpretând Zece cântece biblice de Antonin Dvorak.
Acum după ce au trecut 25 de ani de lied în concurs şi festival la Slobozia, cred că organizatorii trebuie să se gândească atât la îmbogăţirea conceptuală a evenimentului, la mărirea numărului de manifestări şi la diversificarea acestora, cât şi la o altă strategie de promovare care să atragă public şi care să deschidă apetitul publicului pentru acest gen de o valoare deosebită.

Sebastian Crăciun- Radio România Cultural