„Actanții picturii lui Carmen Olteanu sunt păpușile pictate pe pânză și păpușile-obiect, în care descoperim vulnerabilitatea ființei umane, ca armătură conceptuală pentru fragilitatea noastră, afirmată fără ocolișuri de artistă. Aceste motive vizuale sunt pretextul unei antinomii între ceea ce ne oferă contextul existențial imediat și pasul lateral pe care artista îl face, izolându-se sub aura protectoare a lumii ei, unde tinerețea eternă, libertatea și ideea de joc diseminează realitatea de vis și melancolia de bucurie. Pe Carmen Olteanu această utopie o face idestructibilă de trăirea ei directă, cotidiană. Îi place să se joace cu imaginea păpușilor, dar, de data asta, din perspectiva maturității și a unei susținute experiențe artistice, privită prin vizorul generos al copilăriei, dătător de iluzii ˶atunci” și implicând afective retrospective asupra propriei memorii, ˶acum”. Figuri în plină pagină sau ansambluri compoziționale evocând delicatețea feminină, având uneori alături un simbol din regnul basmelor, acestea nu reflectă doar măști, păpuși și marionete, ci au de-a face mai degrabă cu un automimesis, portretele având gingășie, candoare, feminitate, așa cum putem defini însăși chipul și atitudinea artistei. Încărcate de culori puternice și armonii, imaginile fac mărturisiri despre o pictoriță cu o carieră în plină desfășurare, axată ca discurs pe un figurativ adaptat măiestriei sale, devoalată în studii de portret, în trupuri cu racursiuni, în personaje așezate în plină pagină sau reprezentate în întregime în diverse situații și contexte structurale. Trecând cu ușurință pe lângă rococo, pe lângă pictura naivă și pe lângă texte din literatura pentru copii, Carmen Olteanu accentuează, la nivelul stilului său, desenul cursiv, bine argumentat anatomic și portretistic, cu derogări moderne de la esența academismului. Cu un arsenal imagistic propriu și în dorința de a se îndepărta de o contemporaneitate sâcâitoare și dură, aceasta ne introduce aparent într-o nouă dimesiune a spiritului ludic, unde balansul între copilărie și nostalgia unui trecut încărcat de inocență și bucurie, vine să ne vorbească despre eliberarea de constrângeri. Însă artista este mult mai profundă în mesajul trasmis, deschizând fereastra unei scenografii complexe, unde lumea este văzută ca un teatru de păpuși, reiterând aici multiplele fațete ale omului, multiplicarea lui prin dedublare și sub aparența purității. Desfășurându-se pe două paliere, bidimensionalul și volumul, arta lui Carmen Olteanu este reflexul unei cercetări a discursului formal, regizat în cadre compoziționale conținătoare de norme de școală, particularizate în ambianța subiectului ales. Astfel, păpușile trebuie să bucure, iar zâmbetul lor să îi facă pe copii să creadă că lumea este perfecta. Figurinele sunt împodobite ca niște adevărate prințese, coborâte din cărțile de povești, amprentate de feminitate și cochetărie, încercând să ne îmbie cu frumusețea lor ademenitoare, străbătută uneori de o undă de tristețe, dar arătând că tinerețea este esența căutărilor noastre neîncetate. Mișcările delicate imprimate personajelor, vestimentația, ecourile vizuale dinspre epoci artistice diferite sunt transpuse într-un discurs personal, expresiv, recognoscibil, care alungă falsitatea acestei lumi prin măști, păpuși și marionete, jucării care ne mântuiesc atât copilăria, cât și maturitatea, în ele oglindindu-ne chiar noi cu sensibilitățile noastre ascunse, din a căror esență nu lipsesc atributele adevărului. Compozițiile lui Carmen Olteanu nu au pasivitatea unor simple obiecte pictate, pentru că figurile au psihologii și o gestică suavă, fiind posesoarele unor interogații interioare și ale unor taine de nepătruns. Create după chipul și asemănarea omului, entitățile antropomorfe nu sunt numai reflexul egoului noastru pământean, ci arată că, la nivel spiritual, prin transcendență, omul nu are limite existențiale. În realitate, dorința artistei de a se juca plastic cu simbolourile copilăriei și de a se întoarce la începuturi, evidențiază nostalgia asupra unor vremuri pe care nu le va mai trăi cu sentimentele de atunci, determinând-o să conștientizeze drama timpului efemer, a perisabilității ființei și iluzia lumii pierdute.”
Carmen Olteanu
EDUCATIE SI ANTRENAMENT
2007-2010
- Universitatea Națională de Arte din București
- Doctor în Arte Plastice și Arte Decorative
- Lucrarea „Portret, între confirmări istorice și viziune personală”
- Doctorat în Arte Plastice și Arte Decorative
2004-2006
- Universitatea Națională de Arte din București
- Studii de master în Arte – Arte Vizuale
- Master în Arte – Arte Vizuale
2000-2004
- Universitatea Națională de Arte din București
- Facultatea de Arte Plastice – Pictură
- Licențiat
- Certificat de absolvent al Departamentului de Formare a Profesorilor
1994-1998
- Rm. Liceul de Arta Valcea
- Diploma de bacalaureat
EXPERIENTA DE MUNCA SELECTIVA
- 2018 – Membru al Asociației Artiștilor din România (UAP) – Filiala Vâlcea
- 2019 – Prezent- Curator – Biblioteca Metropolitana Bucuresti
- 2005 – Prezent – Președinte al Fundației Cultural-Artistice „Thotart”.
- 2007 – Prezent – Administrator – SC Contrast Concept SRL
- 2007 – 2015 – Parlamentul României; Camera Deputaților – Comisia pentru cultură – Consilier parlamentar
- 2005 – 2010 – „N. Liceul de Arte Plastice Tonitza” – Profesor de desen și colorat
- 2003 – 2004 – Parlamentul României; Camera Deputaților – Arbitru Parlamentar – Comisia pentru Cultură
- 1998 – 2000 – Rm. Şcoala Profesorală Valcea – Profesor- desen
Expozitii personale
2003 – Centrul Național de Cultură a Romilor, București;
2005 – Muzeul Național de Artă, București, „Palatul Sutu”;
2007 – Primăria Buzău – expoziție personală;
2018 – Biblioteca Metropolitană, București, „Artoteca”;
2019 – „Măști, păpuși, păpuși” – Institutul Cultural Român – București;
2019 – „Măști, păpuși, păpuși” – Palazzo Duchi di Santo Stefano, Taormina Italia.
Participari la expozitii de grup sau colective in tara si strainatate
1996 – Participare la expoziții de schimb de experiență între Liceul de Arte Plastice din Vâlcea și Liceul de Arte Plastice din Strasbourg – Germania;
1998 – Galeria UAP – Rm. Valcea;
1999 – Galeria Privată – Rm. Valcea;
2002 – Art Fair – World Trade Platza, București;
2003 – Art Fair – World Trade Platza, București;
2004 – Art Fair – World Trade Platza, București;
2005 – Art Fair – World Trade Platza, București;
2003 – Centrul Național de Cultură a Romilor, București;
2004 – Teatrul Național, București;
2004 – Clubul Francez, București;
2005 – Sala Polivalenta, București;
2005 – Muzeul Național de Artă, București, „Palatul Sutu” – expoziție personală
2006 – Fundația Culturală Societa Club Unesco; Galeria TIAV;
2007 – Primăria Buzău – expoziție personală;
2010 – Galeria de Artă UAP „Artex”, Rm. Valcea;
2011 – Salonul Național de Artă Contemporană – Centrul de Evenimente și Expoziții Sofianu – Rm. Valcea;
2012 – Bienala de Artă Vizuală „APALAV”, Ediția a II -a Galeria UAP „Artex”, Râmnicu Vâlcea;
2014 – Expoziția interjudețeană „Semne de primăvară” Galeria UAP „Artex”, Râmnicu Vâlcea;
2015 – Salonul Național de Arte Plastice – Temeiuri, Ediția a VII -a , „Arborele Vieții”; Sala Constantin Brancusi; Palatul Parlamentului – Bucuresti;
2016 – Salonul Național de Arte Plastice – Temeiuri „Oglindirea și Transfigurarea”, Sala Constantin Brâncuși; Palatul Parlamentului – Ediția de primăvară București, cu Itinerar Pitești;
2016 – Salonul Național de Arte Plastice – Temeiuri „Eul frumuseții ca înfățișare a binelui”, Sala Constantin Brâncuși; Palatul Parlamentului – Ediția de Toamnă București;
2017 – ediția a XII -a a Salonului Național de Arte Plastice Temeiuri – „Somn și Vis” – Sala Constantin Brâncuși; Palatul Parlamentului – Bucuresti;
2017 – Galeria „Thotart”, București – „Înregistrări vizuale”;
2017 – Hotel Mariott, București – „Story in Framework”;
2018 – Expoziția de Artă Contemporană „Albnegru”, Galeria de Artă ARTEX -Rm. Valcea;
2018 – Semne de primăvară – Galeria de Artă ARTEX Rm. Valcea;
2018 – Târgul de Artă – Rm. Valcea;
2018 – Salonul Interjudețean de Arte Plastice – Sibiu;
2018 – Casa de Cultură Miercurea Ciuc – „Tabără Liberă”;
2018 – Internationale Werkstatt der Bilden Kunst – Galeriile „arteMIX” Karntner Ring, Viena;
2018 – Atelier Internațional de Arte Plastice – Biblioteca Metropolitană București;
2018 – Expoziție internațională – Biblioteca Municipală „Petru Maior” Reghin;
2018 – Expoziție Simpozion Internațional – Castelul Regal Lapusna;
2018 – Salonul Național de Artă Contemporană (SNAC) – Muzeul Național de Artă al României;
2019 – Galeria de Artă „Artex” – Semne de primăvară;
2019 – Galeria de Artă „Artex” – Roșu dominat;
2019 – Expoziția internațională „Heliopolis 2019” Obzor –Bulgaria;
2019 – Expoziție internațională Struga, Macedonia;
2019 – “ Tablouri cu suflet ” – Teatru Național Bucuresti;
2019 – „Armonia Artelor” – Victoria Hub , Bucuresti;
2019 – „Sunete de ole bazar” – Skopje, Macedonia de Nord;
2019 – “Ultima ora”- Caminul Artei, Bucuresti;
2020 – „Ephemere” – Victoria Hub, Bucuresti;
2020 – “Arta si Traditie” – Muzeul Satului, Bucuresti;
2020 – Bienala Nationala de Arta “ Camil Resu” – Galati;
2020 – „Saloanele Moldovei” editia XXX, Bacau si Chisinau.
Tabere in tara si in strainatate
24.05 – 05.06.2018 – Tabăra Internațională de Pictură „Free Tab” – Miercurea Ciuc
27.08 – 02.09.2018 – Simpozion Internațional de Artă- „Renaștere prin Artă”; Lapusna -Castelul Regal de Vanatoare
21.05 – 31.05.2019 – „Heliopolis 2019” Obzor –Bulgaria;
26.06 – 01.07.2019 -“Internațional Art Simposium” – Struga, Macedonia;
14.07 – 21.07.2020 – „Simpozionul International de Arta”- Harman, Brasov;
1 – 10.07.2020 – „Visarea lui Ovidiu” ; Costinesti, Tabara internationala de Arta;
11 – 20.07.2020 – “Mosteniri Brancovenesti” – Palatul Mogosoaia;
16 – 27.08.2020 – “Lumina spatiilor Sacre- Arta si patrimoniu Unesco” – Manastirea Cernica.